Met een klein beetje tegenzin begin ik aan dit verhaal. Ik voel me moe en ben heel blij dat het weekend voor de deur staat. Ik schoot deze week iets door in mijn energie en enthousiasme, waardoor ik er nu nogal uitgeblust bij zit. Niet heel handig, maar aan de andere kant koester ik mijn eigenschappen die er voor zorgen dat ik mijn idee├źn waarmaak. Ik ben impulsief, initiatiefrijk en actiegericht, ik kan bezeten zijn door een idee! Op zich allemaal fantastisch, want dat zorgt er voor wie ik ben en dat ik al vele jaren ondernemer ben. Het gaat alleen een klein beetje mis als ik voorbij ga aan mijn avond- en ochtendrituelen. Ik eindigde de vorige blog met dat ik ’s avonds nog aan het werk was. Dit doe ik maar heel zelden, want ik weet dat ik dan vervolgens slecht slaap of beter gezegd met geen mogelijkheid in slaap val. Slecht slapen door piekeren komt bij mij eigenlijk nooit voor, maar als ik in de avond nog werk gerelateerde dingen doe, dan lig ik als een stuiterbal in bed. Dat was dus dinsdag ook het geval, ik werd direct weer afgestraft.

Slaap is een ontzettend belangrijke factor voor je gezondheid. Vanuit Ikibuntu hebben we een holistische kijk op de mens en werken we altijd vanuit de onderlinge samenhang van de verschillende leefstijlpijlers. Er is altijd veel aandacht voor voeding en bewegen, maar zonder goede slaap zal het effect daarvan nooit het volledige potentieel behalen. Afvallen is bijvoorbeeld zo ongeveer onbegonnen werk als je slecht slaapt. Een goede diepe slaap vraagt om slimme keuzes overdag. Zo is het essentieel dat je cortisolwaardes in de avond dalen. Door ’s avonds nog heel actief te zijn, bijvoorbeeld werken of fanatiek sporten, blijft je cortisol langer hoog. Waar in de avond het cortisol hoort te dalen stijgt de aanmaak van melatonine. Wanneer je nog tot ongeveer anderhalf uur voor je naar bed gaat prikkels krijgt van je mobiele telefoon of tablet, wordt de aanmaak van melatonine geremd. Tegelijkertijd zorgen notificaties van bijvoorbeeld Whatsapp of sociale media ervoor dat je brein telkens weer even aan moet, terwijl het rust nodig heeft. Als je moeite hebt om in slaap te vallen is het echt de moeite waard om een avondritueel in te stellen. Ga op een vaste tijd naar bed en zorg dat je ruim voor die tijd je brein en lichaam rust gunt. Neem de tijd om de dag te verwerken, zodat je dit niet alsnog hoeft te doen op het moment dat je eigenlijk wilt slapen.

Een goede slaap is niet alleen afhankelijk van een avondritueel, maar ook van een ochtendritueel. Zo is het onder andere belangrijk om elke dag op hetzelfde tijdstip op te staan. Ja… ook in het weekend! Ik kan nog uren over dit onderwerp schrijven. Maar net als met alle andere leefstijlfactoren blijft het een persoonlijke zoektocht.

Ervaar jij problemen met een goede nachtrust? Word je elke ochtend moe wakker? Als je je via onze website aanmeld voor Veerkracht & Vitaliteit dan kunnen we samen kijken naar de verbeteringen die jij zou kunnen behalen.