Het is zondagmiddag en wat gaat het goed mijn uitdaging om enkel voedend voedsel te nuttigen. Ik was bang dat ik toch veelvuldig behoefte zou hebben aan al die lekkere zooi die man en kind wél eten, maar nee! Het geeft zelfs heel veel rust, dit is wat ik doe en mijn oerbrein begrijpt dat een discussie aangaan zinloos is. Ook is mijn lichaam inmiddels gereset volgens mij, want ik krijg de afgelopen dagen veel minder hongerprikkels. Als je vaak eet, dus bijvoorbeeld regelmatig tussendoortjes, dan zal je lichaam een signaal geven als je deze ineens gaat overslaan. Het is dan een kwestie van een aantal dagen doorzetten naar het patroon dat je wilt hebben en vervolgens zal je lichaam dat gaan accepteren als nieuwe standaard.

Mijn vorige blog eindigde ik met mijn triggers tot de ongezonde keuze. Ik gaf toe dat ik een heks word als ik honger heb. Vandaag neem ik je mee in de overige drie triggers. Wanneer je je eetpatroon wilt aanpassen is het essentieel om te kijken naar jouw triggers. Zodra je daar inzicht in hebt kun je werken aan een oplossing.

Mijn tweede trigger is eten vanuit ontlading na een stressvol moment. Vroeger ging ik spannende momenten of afspraken nogal eens uit de weg vanuit faalangst of onzekerheid. Daar voelde ik me dan vervolgens heel slecht over, met het gevolg dat ik het gevoel probeerde weg te eten. Gelukkig is dat verledentijd, ik ga alles aan, hoe spannend ik het soms ook vind. Maar zo af en toe betrap ik mezelf erop dat ik vanuit de ontlading toch nog wel eens naar wat lekkers grijp. Het helpt me om bijvoorbeeld een hardlooptraining te plannen, waardoor ik kan ontladen door te bewegen. Ook maak ik steeds meer gebruik van ademhalingsoefeningen om na een spannend moment los te laten wat geweest is.

Trigger drie heeft alles te maken met een goede start van de dag. Ik ben er heel gevoelig voor om een dag te laten verpesten door een ‘verkeerde’ ochtendroutine. Ik houd van vroeg opstaan, als ik uitslaap ben ik vele malen minder energiek en voelt de dag vaak al als verloren. Te lang blijven rondlopen in zwaar onaantrekkelijke kleding kan ervoor zorgen dat ik me lelijk voel. En ach ja, waarom zou je goed voor jezelf zorgen als je toch al lelijk bent. Slechte dingen eten dus! Maar wel alleen vandaag he, morgen weer nieuwe kansen. Zo werkt het dus niet, zorg goed voor jezelf! Je bent het waard om goed voor jezelf te zorgen, je lichaam en geest het beste te geven wat er bestaat.

De vierde trigger is onbewust eten, dat zich bij mij meestal uit in snaaien in de avonduren voor de tv. Als je dat regelmatig doet dan koppelt je brein tv-kijken automatisch aan eten. Ook dit kun je doorbreken uiteraard. Het helpt om een eetvenster in te stellen, dat betekent dat je bijvoorbeeld na 19.00 uur ’s avonds niet meer eet en drinkt, behalve water, thee of decaf-koffie. Dit geef je brein duidelijkheid, discussies met jezelf zijn niet meer nodig. Door in de avond niet meer te eten geef je je systeem rust, waardoor je ook betere nachten zult gaan maken.

Ik ben ontzettend benieuwd naar jouw triggers. Herken je iets van wat ik geschreven heb?

Wil je begeleiding in het proces van inzicht en grip op de keuzes die jij maakt, dan ben je van harte welkom om je aan te melden voor ons initiatief Veerkracht & Vitaliteit.