Het besluit nemen om nu écht voedend te gaan eten is niet zo lastig. Vaak nemen we zo’n beslissing als we geïnspireerd zijn geraakt door lekkere recepten, fitte lichamen op social media of na een flinke avond snaaien. Vanaf nu gaat het anders! Helaas blijkt het in de praktijk toch net even iets lastiger te zijn. In mijn vorige blog vertelde ik je dat ik de komende weken 100% voedend ga eten en dat ik klaar ben om mijn triggers te verslaan. Voordat ik je meeneem naar die battle, eerst een verdieping in voedend eten.

Voedend eten betekent voor mij zo puur, dus onbewerkt, mogelijk voedsel nuttigen. Ook binnen onbewerkte producten bestaan discussies over of iets wel of niet goed voor je is, maar ik vind dat je het jezelf niet lastiger moet maken dan het al is. Houd de afspraken met jezelf simpel, wees consequent en zorg ervoor dat er nog heel veel overblijft wat je wél wilt eten. Ik vermijd in ieder geval alle zwaar bewerkte producten zoals koek, snoep, chips, pakjes & zakjes. Zo af en toe eet ik (volkoren)pasta, maar er zijn ook heerlijke alternatieven als linzen- of erwtenpasta. Als ik rijst eet dan is het zilvervliesrijst en brood (wat ik maar zelden eet) altijd in de volkorenvariant. Om te voorkomen dat ik een hele lijst ga opsommen, een product is voor mij te veel bewerkt als de ingrediëntenlijst langer is dan drie woorden.

Omdat voorbeelden vaak het beste werken. Gisteravond at ik broccoli, aardappeltjes gekookt + even in de oven met olijfolie & zout en kip. Tijdens het avondeten zorg ik dat ik eerst veel groente eet en dan pas de rest, groente is namelijk het allerbelangrijkste! Vanochtend at ik kokosyoghurt met mango en bramen en mijn lunch bestaat uit pannenkoeken van havermout, ei, melk en cacao. De laatste pannenkoek zit ik nu weg te kauwen. Ik had helaas weinig inspiratie en tijd om te bedenken wat ik er op zou doen, dus is het gebleven bij wat kokosolie en fruit. Super saai, maar het zorgt er wel voor dat ik stop met eten wanneer ik voldoende heb. Het liefst eet ik ze met stroop, maar dan eet ik dus automatisch het dubbele aantal.

Voeding heeft als kern jouw lichaam te voeden. Tegenwoordig moet alles vooral lekker zijn, maar wanneer je je bewust wordt van de belangrijkste functie van voeding dan wordt het een stuk gemakkelijker om iets nieuws te proberen of iets te eten dat je misschien niet mega lekker vindt.

En dan nu de triggers. Het schrijven van mijn vorige blog en de acties die ik de afgelopen dagen ondernam om voedend te eten gaven mij inzicht in mijn triggers tot de ongezonde keuze. Om te zorgen dat je niet afhaakt of niet eens begint aan dit lange verhaal bespreek ik vandaag één trigger. De overige drie komen in de volgende blog aan bod.

De eerste is honger. Ik word echt een heks als ik honger heb. Je wilt dan echt niet bij mij in de buurt zijn. Liefde verdwijnt als sneeuw voor de zon en ik ben een en al haat naar iedereen waar ik van houd. Sorry! Om te voorkomen dat ik zo’n hongeraanval krijg moet ik veel eten. Ik sport veel en heb het echt nodig om mijn lichaam goed te voeden. Om er voor te zorgen dat ik de gezonde keuze maak, bereid ik veel van mijn eten op tijd voor. Ik gebruik de avond om eten voor te bereiden voor de volgende dag. Heel handige invulling van de avond overigens, het voorkomt op de bank ploffen met een zak chips. Voorbereiding is het halve werk zeggen ze wel eens, maar voor mij geldt dat ik met een goede voorbereiding al zo’n 80% van mijn triggers onderuit haal.

Ken jij jouw triggers? Ben jij ook wel eens een heks?