Soms is het tot je nemen van kennis over een gezonde leefstijl een veroorzaker van irritatie en frustratie met betrekking tot jezelf, maar ook tot de omgeving waarin je leeft. Enerzijds geeft het mij veel energie om te leren en mijn kennis uit te breiden, maar tegelijkertijd drukt het me ook met mijn neus op de feiten. Tjah, ook als Healthy Ageing Professional word ik constant uitgedaagd door mijn omgeving en mijn oerbrein.

Ieder mens volgt zijn/haar eigen pad om te groeien en heeft zijn/haar eigen uitdagingen in het leven. Daarnaast hebben we ieder onze eigen interesses, waarden en levensovertuiging. Deze verschillen zie ik iedere dag om me heen en het leert me dat hetgeen ík belangrijk vind niet voor mijn partner, familie of vrienden hoeft te gelden.

De komende drie weken ga ik mezelf onderwerpen aan leuke leefstijl experimenten, om van te leren, te ervaren en om jou te inspireren. Vandaag neem ik je mee in mijn wereld van voedingskeuzes.

Ik eet grotendeels voedend voedsel, onbewerkte of licht bewerkte producten, waarmee je je lichaam de juiste bouwstoffen geeft om vitaal en veerkrachtig te zijn. Ik denk dat ik gemiddeld 85% voedend voedsel eet en 15% vullend voedsel. De afgelopen weken lag de 15% aan troep wel iets hoger en daar wil ik weer verandering in brengen. Ik wil de komende drie weken 100% voedend voedsel nuttigen en ben reuze benieuwd wat ik tegen kom in dit proces en hoe ik me zal voelen. Ik neem jou graag mee in mijn belevenissen en ervaringen door regelmatige ‘kijkjes in mijn leven’.

Helaas is het niet zo simpel om in onze moderne maatschappij alleen nog maar voedend voedsel te nuttigen. Iedere dag worden we uitgedaagd door onze omgeving, de mensen om ons heen, de stemmen in ons hoofd en onze lichamelijke behoeftes.

Ik kan bijvoorbeeld zelf wel voornemens zijn alleen gezonde voeding te eten, maar als manlief vervolgens de boodschappen heeft gedaan en de kasten vol liggen met vullend voedsel in plaats van voedend voedsel, dan begint de innerlijke strijd al snel.

Manlief weet dat ik dol ben op After Eight (die kent iedereen wel toch?) en vindt dat ik ze af en toe wel echt verdiend heb. Terwijl hij weet dat ik het niet in huis wil hebben, omdat ik er simpelweg niet van af kan blijven, doet hij het toch. Of het nu goed of slecht is wat hij doet, dat is niet zo belangrijk. Zijn bedoelingen zijn altijd uit liefde en hij heeft duidelijk een andere relatie met eten dan ik. Maar goed, het gevolg is dat ik die hele doos, nadat ik een aantal flinke discussies heb gevoerd met mijn oerbrein, in één keer opeet. Vreselijk irritant! Zo houd ik ook heel erg van bokkenpootjes, bolognese chips en zoenen (uhm ja ik bedoel die ouderwetse negerzoenen!). Zoenen, knuffelen etc, is overigens heel erg goed voor je, dus doe dat vooral veel en vaak! In deze corona-tijd is het wel verstandig om hiervoor een vast en klein groepje mensen te nemen!  Dat ik af en toe troep eet wat ik eigenlijk niet wil ligt overigens niet volledig aan manlief. Soms sta ik het mezelf toe, koop ik het zelf en eet ik het op, omdat ik dat zelf wil op dat moment. Zelf de keuze maken voelt veel beter dan de verleiding niet kunnen weerstaan. Ons oerbrein schreeuwt met regelmaat om zoete en vette verleidingen, daar kunnen we weinig aan doen, maar welke keuze we vervolgens maken kunnen we ons wel eigen maken.

Goed, het begin is gemaakt. Ik ben de dag begonnen met een halve liter water en koffie. Vervolgens ben ik gaan hardlopen en bij terugkomst heb ik een ontbijt gemaakt van roerei, avocado, tomaat en olijfolie. Mijn lunch bestond uit kokosyoghurt (normale yoghurt vindt mijn huid niet zo leuk, dus zuivel gebruik ik maar zelden), met bramen, aardbeien en frambozen. Prima te doen en eigenlijk niet anders dan wat ik altijd al doe. Maar goed, ik ken mijn triggers, laat ze maar komen!

En mocht je nu denken dat ik vind dat je nooit meer snoep, chips of chocolade mag: fout! Natúúrlijk zijn deze drie weken geen start van nooit meer troep. Ervaring leert en ik vind het super interessant om te ontdekken wat ik tegen kom, zodat ik als Healthy Ageing Professional binnen Stichting IkiBuntu jou de beste begeleiding kan geven. Volg me als je het interessant vindt, laat een reactie achter of stel een vraag.